Hem

Lidingö Runt 2016

LR 2016 N

Otippad totalsegrare i Lidingö Runt 2016

En Nacra F20, Kalla, var snabbast runt Lidingö i lördags. I cirka 4-6 m/sek och en del byar var det inte överraskande att man seglade snabbast runt ön. Anton Svensson gick i mål nästan en halvtimme före nästa båt.
Det var inte heller någon högoddsare att Bertil Söderberg var snabbast av enskrovsbåtarna med 30 meter långa Hyundai.
Spektakulärt var det också när hans gennaker gick sönder i en by strax innan mållinjen.

Men totalsegraren Tor Jacobson i en RS Elite uppfattades nog som en stor överraskning.
Den drygt sju meter långa båten gick fantastisk bra trots höga stränder och många större båtar som tog vinden från den lilla R-båtsliknande segraren med ett SRS-tal på 1.094.

Bland entypsbåtarna var IF-båtarna flest med 12 startande. Pontus Rosberg vann klart före Ulrika By.
Nio folkbåtar ställde upp och Per Hörberg vann en halvminut före Lasse Köhler med segervane Anders Olsen som trea.
FarEastklassen med sju båtar på startlinjen vanns klart av rutinerade Hans Broman.
Anders Rosenberg vann J70-klassen med Team Tyra och Anders Kemmler som tvåa och trea.

Bland de snabba SRS-båtarna vann Lennart Evrell i en First 40.7 med Anders Åhman och Hans-Åke Nordstedt efter sig.
I SRS 1.27–1.30 vann Patrik Forsgren med Jonas Wiströms Amarone som tvåa.
Trea blev Jonas Grandér i J109:an Matador.

I den tuffa klassen SRS mellan 1,21 -1,269 vann Mats Victorin i sin X332:a Boxer med Per Lindstedt strax efter i en Finngulf 33. Trea Joakim Bergkvist i en First 34.7.
Men, om  Per Lundqvist och hans X332 Xplorer inte uteslutits för tjuvstart, hade man vunnit denna tighta klass.

Trasigt segel
Danne O
Text och foto

Totalresultat Lidingö Runt 2016

Klassresultat Lidingö Runt 2016

Välkommen till Lidingö Runt 2016 som äger rum den 21 maj.

Licens krävs ej!
Lidingö Runt är en ”Regional tävling” och det krävs ej Tävlingslicens som vi råkade skriva i vårt Nyhetsbrev.

Licensen är endast ett krav om seglingen är på nationell eller internationell nivå. Det finns alltså inget krav på licens för att delta. Licensen är dock frivillig på denna nivå, så vill man teckna för exempelvis försäkringens skull så är det fritt fram. Du kan läsa mer om det hos Svenska Seglarförbundet, http://svensksegling.se

Lidingö Runt 2015

Sol och svaga vindar
Årets upplaga av Lidingö Runt lockade något färre båtar än de senast åren.
Men de som deltog fick vara med om en fin dag med strålande solsken, dessutom med omvänd startordning.
I första starten fanns alla flerskrovsbåtarna och därefter kom de långsammaste båtarna som följdes av de något snabbare och sist startade de snabbaste båtarna.

Vinden var ojämn och svag och när man studerar slutresultaten finner man att de båtar som startade mellan 10.20 och 10.50 hade de bästa vindarna, medan de snabbaste båtarna på slutet hamnade i bleke och inte alls kom ikapp de vanligtvis långsamma.
Den omvända startordningen gjorde att många små båtar som haft svårt att nå målet i tid nu kom med i prislistan för första gången på flera år.

Bäst gick det för X-102 Tant Raffa från Sundsvall som blev totalsegrare.
För expresserna, med 15 båtar anmälda, gick det mycket bra.
Fem expresser hamnade bland de tio första båtarna där man även hittar två J/70, en Melges 24 och en äldre nordisk kryssare.

Lidingö Runt-arrangörerna kunde glädja sig åt få incidenter och dessutom fungerade den nya resultatredovisningen perfekt.

Text: Danne Olsson
Foto: Thomas Bjelke

hem_bild

Lidingö Runt 2014

Svaga vindar vid årets Lidingö Runt
Lördag morgon och båtarna driver omkring nedanför startplatsen vid Foresta.
Grått, vindfattigt och lätt regn.
Riktigt trist för de cirka 250 båtar som kom till start för att segla den klassiska tävlingen runt Lidingö.

Men efter en stund kommer lite vind och båtarna skjuter fart och försvinner iväg i diset.

De största och snabbaste båtarna tar sig runt ön på drygt 2:28 och flera andra båtar kommer i mål efter mindre än tre timmar, obegripligt snabbt när man knappt ser att det blåser.

De långsammaste båtarna som startar sist får däremot problem att hinna till målet som stänger klockan 18.
Positivt i år var att flera entypsklasser ökade antalet, medan andra minskade.
Expresserna var flera med 17 anmäla och folkbåtarna, både den internationella och nordiska hade 12 anmälda vilket är bra.
Däremot fick varken H-båt eller Farr 30 ihop fem båtar som krävs för att bilda egen klass.
Och det har inte hänt på många år. En trend, eller en tillfällighet?

Snabbaste båt blev i år Thomas Blixt T52 som dessutom lyckades komma i mål något före Bertil Söderbergs snabba Hyundai.

Martin Jegnells Sydney 40 vann snabbaste SRS-klassen följd av B&R 38:an Pac-Man med Susanna Kull i SCA-båten på tredje plats.

I den svaga vinden hade flerskrovsbåtarna svårt och distanserades för andra året i rad av de snabbaste enskrovsbåtarna.
Göran Wallmark vann den öppna flerskrovsklassen i en Corsair 31 med Gustaf Winqvist som tvåa med en Dragonfly 28 sport.

F18 vanns klart av Karlsson/Nordblom med Magnus Lövdén som tvåa.

Johannes Bergh vann bland J-80:orna och Johan Carstam segrade klart bland smaragderna.

Björn Österberg vann klart bland expresserna med Maria Movin som tvåa.

Folkbåtsklassen vanns, som vanligt, av Anders Olsén med Staffan Bellander som tvåa.

Bland IF-båtarna var Fredrik Wigelius snabbast med Ulrika By som tvåa.

Totalsegrare bland alla båtar blev en Farr 30 med Henrik Boding som skeppare.

Text och foto:
Danne Olsson